VITO

VITO er et online værktøj, der hjælper borger med at søge viden om hjælpemidler hurtigt og nemt

Formål:

For borger: At gøre hjælpemiddelsøgningen nemmere og mere målrettet den enkelte borgers udfordringer.

For kommunen: At gøre det nemmere at opfylde Servicelovens krav om råd og vejledning til borger om hjælpemidler. Vælger borger at søge hjælp ved kommunen, vil et ansøgningsskema med borgers besvarelser og resultater sendes til kommunen. Hermed starter sagsbehandlingen med udgangspunkt i VITOs oplysninger, hvorefter sagsbehandleren kan fortsætte sagen på sædvanlig vis.


Borger kan søge efter hjælpemidler hjemmefra – alene eller med hjælp fra pårørende eller kommunalt ansatte.

For at bruge VITO, skal borgeren udfylde relevante spørgsmål om sig selv, sine kropslige problemer og de aktiviteter der opleves problemer med i hverdagen. Herefter vises hjælpemidler, der matcher borgerens besvarelser.


Mængden af resultater og hvilke hjælpemidler der vises, afhænger af borgerens besvarelser:
  • Jo mere specifikke svar borger giver, des mere præcise hjælpemidler foreslås.
  • Jo flere problemer som borger beskriver, des flere foreslåede hjælpemidler vil blive vist
  • Borger får herefter:
  • Forhandleroplysninger så man kan se hvor man kan købe hjælpemidlererne
  • Mulighed for at sende en liste med interessante hjælpemidler til sin hjemkommune, for at starte en ansøgning om hjælpemidler

VITO er konstant opdateret med de nyeste hjælpemidler fra Hjælpemiddelbasen (HMI).

Hvis VITO ikke finder relevante hjælpemidler til et problem, foreslås i stedet råd og vejledning til afhjælpning af problemet på andre måder.

Hent vores info-folder:

Implementering & priser

Parter:

Center For Frihedsteknologi ved Aarhus Kommune


Aarhus udvikler landsdækkende genvej til velfærdsteknologier og hjælpemidler

Når bedstemor går og falder, og bedstefar ikke længere kan holde på sin kaffekop, er det svært for de pårørende at vide, hvordan de bedst kan hjælpe. VITO er et nyt onlineværktøj, der tager udgangspunkt i den enkeltes udfordringer i hverdagen. VITO foreslår konkrete løsninger; en rollator, en sammenklappelig stok med sæde eller en robotarm og en spildesikret kop.

VITO skyder sig ind mellem brugeren og Hjælpemiddelbasen (HMI-basen). Det er en service, der har manglet indtil nu, mener Jette Skive, rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune.

- Der er et enormt udbud af hjælpemidler og teknologier, og mange mennesker ved ikke, hvad der findes eller orker ikke at sætte sig ind i det. Vi ved også, at det kan være svært at erkende behovet for et hjælpemiddel eller en velfærdsteknologi, og der kan VITO inspirere. I stedet for at gå fra dårligt gående direkte til kørestol, kan ældre få glæde af nogle hjælpemidler, der er med til at holde dem gående og selvstændige i længere tid. I Aarhus Kommune ønsker vi, at folk tager hjælpemidler til sig for at kompensere for fysiske begrænsninger, men i høj grad også for at forebygge dem, siger Jette Skive.

VITO leverer indkøbsliste

Når VITO har koblet brugerens fysiske tilstand med hjælpemidler og teknologier, får man en liste over produkter. Listen har billeder og oplyser forhandler, og stort set alt kan købes online. Man kan også bruge listen, når man søger om at blive visiteret til hjælpemidlerne hos kommunen. Når de danske kommuner bliver koblet på VITO, er perspektiverne i platformen endnu større, siger Ivan Kjær Lauridsen, velfærdsteknologichef i Aarhus Kommune:

- Fra årsskiftet bliver det muligt at klare en visitation til hjælpemidler og velfærdsteknologier online. For eksempel kan en person, der bliver svimmel ved bad, få forslag af VITO om at anskaffe et håndtag med sugekop til montering i brusekabinen. Vedkommende udfylder herefter en ansøgning, underskriver på tro og love med NemID og sender ansøgningen afsted til sin kommune. Ventetiden reduceres til gavn for ansøgeren, og metoden sparer tid og penge for kommunen. Der er allerede flere kommuner, der er interesserede, og ydelsen er selvfølgelig fortsat gratis for den enkelte borger, siger Ivan Kjær Lauridsen.